Журнал «ScienceRise: Biological Science» включено до міжнародної бази даних Chemical Abstracts Service (CAS)
Детальніше...
Журнал «ScienceRise: Medical Science» включено до міжнародної бази даних Chemical Abstracts Service (CAS)
Детальніше...

Важлива новина про Ваші монографії!

Детальніше...
У «Eastern-European Journal of Enterprise Technologies» новий том для економістів!
Детальніше...
Дай нове життя своїй монографії!
Детальніше...
ScienceRise: Pharmaceutical Science в Scopus!
Детальніше...

Для чого потрібні референс-менеджери? І чому Zotero?


Дефіцит часу – це звичайна характерна риса роботи кожного науковця. При цьому, на шкоду власне творчій роботі, левову частку часу зазвичай з’їдають суто технічні речі, у тому числі і робота з бібліографією. Відносно останньої, такий клас програм як бібліографічні менеджери, здатні зекономити досліднику чимало часу та нервів.

Для чого потрібні референс-менеджери?

Референс-менеджери (або бібліографічні менеджери) є особливим програмним продуктом, який покликаний виконувати такі функції:

– формування особистої або інтегрованої бібліографії для проведення дослідження;

– організація наукових джерел, їх систематизація та коментування;

– інтеграція з текстовими процесорами (Microsoft Word, iWorks Pages, Open Office, LaTeX, Scrivener та ін.) для автоматичної генерації бібліографії та посилань;

– оформлення рукописів статей, дисертацій, монографій відповідно до вимог різних академічних стилів.

Як пише один із науковців у своєму блозі: «На сьогодні кількість референс-менеджерів перевалює за кілька десятків (наприклад, Wiki пропонує велику статтю щодо порівняння їх функціоналу тут), кожен має свої особливості, деякі є крос-платформеними, деякі ні, одні платні, інші безкоштовні, деякі працюють в хмарі, деякі тільки локально. Різноманіття продуктів, як відомо, йде на користь споживачу, тож у нас з вами виникає можливість обрати саме те, що нам потрібно. Скажу з власного досвіду: робота з референс-менеджерами дозволяє повністю змінити роботу над написанням академічних текстів. Які тільки варіанти чорнового оформлення бібліографії я не бачив: посилання у виносках з подальшим ручним переведенням їх у «квадратні дужки»; повний текст посилання прямо в тексті рукопису, виділений іншим кольором; посилання у примітках тощо. Референс-менеджери дозволяють просто забути про всі ці складності. Ви просто пишете, ставите посилання, а вони роблять всю роботу за вас».

Чому Zotero?

«Насправді, відповіді на це питання не існує. Як я вже казав, кожен обирає для себе той референс-менджер, який йому більше до вподоби. Зараз я здебільшого використовую EndNote, бо в ньому найзручніше редагувати шаблони стилів цитування (я часто цитую джерела, які мають доволі нетиповий шаблон оформлення). Для наукових колаборацій, коли над одним текстом працює кілька дослідників, більше підходить Mendeley. В США та Канаді, наскільки мені відомо, дуже популярним є Papers 3. Європейські університети й дослідницькі центри, якщо не мають інституційної ліцензії на EndNote, як правило, використовують Citavi чи RefWorks. Однак у Zotero є кілька суттєвих переваг:

– з-поміж усіх референс-менеджерів, з якими мені доводилося стикатися, саме Zotero є найпростішим з точки зору засвоєння й зручності у використанні;

– Zotero є безкоштовним (як і багато інших референс-менеджерів, які, утім часто мають суттєві недоліки);

– Zotero є крос-платформеним, він працює і на Windows, і на MacOS, і на Linux, причому всюди однаково;

– він, на відміну переважної більшості референс-менеджерів, має український (і російський) інтерфейс, що для багатьох може мати принципове значення».

На користь Zotero також говорить те, що з ним інтегрується такий корисний ресурс для перевірки статей за допомогою цитат, як Scite, про можливості якого можна подивитись тут

Можливості Zotero

«Zotero існує у двох основних форматах: як плагін для браузера і як окрема програма, яка жодним чином до цього браузера не прив’язана. Я буду говорити саме про другий варіант, оскільки він є більш поширеним. Важливою перевагою Zotero також є те, що він підтримує модифікації. Для нього існує величезна купа різних додаткових модулів, які орієнтовані на специфічні сценарії використання програми. Наприклад, доволі популярною є модифікація Juris-M, яка «заточена» під роботу з юридичними текстами. Отже, давайте знайомитися.

Як я вже писав, інтерфейс Zotero є доволі простим. Ось так виглядає основне вікно програми після її запуску:


Тут є п’ять основних зон: зверху знаходиться робоча панель з основними командами (зліва направо): створення нової колекції (себто папки, де зберігатимуться ваші референси), створення нової групи (для колаборацій з іншими дослідниками), налаштування, додавання нового рефренсу, «магічний» пошук, додавання примітки до референсу, додавання вкладення до референсу та пошук.

Зліва знаходиться ваша бібліотека, яку можна організовувати за допомогою колекцій та субколекцій.

Прямо під панеллю бібліотеки – панель ключових слів, які прив’язані вами до референсів, що перебувають в обраній на даний момент колекції.

Прямо по центру основна зона – список рефренсів. На скріншоті видно лише три колонки: назва, автор і блакитний кружечок, який свідчить про наявність прикріплення до референсу якогось документу (наприклад, pdf-файлу). Але ця зона може бути легко кастомізована, сюди можна додати й інші колонки, такі як тип документа, дата додавання, видавець, рік публікації, примітки тощо.

Нарешті, справа знаходиться панель відомостей про обраний на даний момент референс (у нашому випадку це стаття Р. А. Каламкаряна). Як можна побачити, на старті Zotero пропонує дуже багато полів, які можна заповнити для кожного документу (насправді цих полів набагато більше). Але для більшості референсів (наприклад, для статті в журналі) достатньо автора, назви, найменування журналу, номера, року й діапазону сторінок. Також у цій панелі можна отримати доступ до тегів, приміток і пов’язаних документів». Детальніше

Детальну інструкцію по роботі з референс-менеджером Zotero можна подивитись тут

Джерела: https://techsforwriting.wordpress.com/2016/08/24/zotero-або-те-з-чого-варто-починати-знайомс/;

https://strix.ks.ua/uk/software/sciencesoft/75-zotero

s2.png

вул. Шатилова дача, 4, оф. 702 (8 пов.),
м. Харків, Україна, 61145

+38 (057) 750-89-90
+38 (097) 020-27-30
+38 (050) 303-38-01
+38 (093) 930-11-54

Image
Image
Image
Image